Визитка на РПК „Тракия“ гр. Димитровград
- РПК „Тракия” гр. Димитровград членува в РКС Хасково
- Броят на заетите в кооперацията е 33 души
- Член-кооператорите са 690 души, от които 19 са на възраст до 35 години
- Основната стопанска дейност е търговия на дребно
- Кооперацията стопанисва пряко 12 търговски обекта, от които 7 са включени в национална търговска верига КООП
- Кооперацията обслужва 12 населени места
Делка Тонева, председател на РПК „Тракия“ гр. Димитровград
Всички работещи в РПК „Тракия“ сме мотивирани през 2018 година да постигнем по-добри резултати, които да затвърдят позицията на кооперацията в региона. Факт е, че РПК „Тракия” Димитровград е една от устойчивите и стабилни кооперации в РКС Хасково. Разполагаме с достатъчно резерви, които ни позволяват да развиваме своята дейност. Вярвам, че с общи усилия ще успеем да реализираме набелязаните цели и да защитим интереса на нашите член-кооператори. Благодарни сме на ръководството на РКС Хасково за доброто сътрудничество и помощ, която ни оказват винаги когато сме имали нужда.“
Поглед през годините
Районна потребителна кооперация „Тракия” гр. Димитровград е сравнително нова кооперация. Тя е основана през 1973 година след обединението на шест по-малки кооперации. През декември 1972 година се взема решение кооперациите от селищата Меричлери, Скобелево, Ябълково, Горски извор, Добрич и ГПК ”Наркооп” Димитровград да се обединят. Така се създава районна потребителна кооперация „Тракия” Димитровград, обслужваща тогава 26 населени места. Преминавайки през множество трансформации, като обединения, вливания, отделяне, кооперацията устоява и успешно осъществява дейността си.
Един от основните показатели, характеризиращи организационната
дейност и финансова независимост на кооперацията е броят на член-кооператорите, размерът на дяловия капитал и средната дялова вноска.
Управителният съвет на РПК „Тракия“ полага усилия в търсене на възможности за увеличаване приема на член-кооператори. През последните три години са приети общо 76 нови членoве. За целта са използвани възможностите на проекта ”Заедно можем повече” чрез информационен кът в един от търговските обекти. От РПК „Тракия“ отчитат демографския срив в малките населени места и са убедени, че за привличането на нови млади членове е необходима ежедневна и упорита работа, чрез която да се представят на населението ползите от членството в кооперацията.
От кооперацията залагат и през 2018 година на досегашната си успешна стратегия за прием на член-кооператори, а именно:
- Популяризиране на уникалния кооперативен модел.
- Разпределянето на дивидент за членовете.
- Ползване на отстъпка за член-кооператорите в кооперативните хотелски комплекси.
- Ползване на потребителски карти.
Всяка година членовете на кооперацията получават дивидент между 4-8%, а при възможности и продоволствен дивидент. Нарастващият конкурентен натиск от чуждите търговски вериги работещи на българския пазар, заедно със свиването на потребителското търсене, ниските доходи и пенсии, както и демографският срив на населението в района пряко рефлектират върху дейността на кооперацията. Тук трябва да се отбележи, че кооперациите са единствената структура, запазила се след политическите промени в България.
Основна стопанска дейност
Търговията на дребно е основната дейност на кооперацията. Дейност, която в последните години бележи ръст и отчита добри финансови резултати. Наблюдава се подобрение както в организацията, така и в разширяване асортимента на предлаганите стоки и подобряване на провежданата ценова политика.
Независимо, че от разходите, които прави кооперацията, тя винаги успява да снабди член-кооператорите с хляб и стоки от първа необходимост. Не случайно магазините в малките населени места са включени в търговската верига КООП.
Кооперацията развива дейността си в 12 магазина на територията на Община Димитровград. Заетите в тях са 26 човека. Постигнат е ръст спрямо миналата година с 10%. С най-високи резултати се открояват обектите в с. Крум 54%, Димитровград 17%, с. Каснаково и с. Странско 12%, но най-голям обем както винаги отчита магазинът в с. Сталево с отговорник Запрянка Захариева. Много добре работят и магазините в с. Върбица, с. Черногорово, с. Злато поле и с. Брод.
Клиентите предпочитат кооперативните обекти заради богатия асортимент, заради цените, заради любезното обслужване и доброто отношение към всеки клиент. В резултат на добрите решения на управителния съвет на кооперацията в годините, магазините бяха превърнати в съвременни търговски обекти, отговарящи на всички изисквания: с привлекателна визия и модерни съоръжения за съхранение и предлагане на стоките. Търговска информационна система (ТИС) има въведена в търговските обекти в с. Злато поле.
Пазарът е динамичен, средата постоянно се променя и от кооперацията вземат адекватни мерки. Така според търсенето, в различните обекти се увеличават продажбите на захарни изделия в някои от магазините, в други преобладават предимно хранителни стоки, в трети стоки за бита и строителни материали и т.н. в зависимост от района и предпочитанията на клиентите. За удобство на клиентите в почти всички магазини се предлага безкасово плащане. В осем от обектите се предлагат топли напитки.
След реконструкцията и модернизацията на търговските обекти, което се извърши с помощта и съдействието на РКС Хасково и ЦКС, седем от обектите на кооперацията бяха включени в търговска верига КООП. Всяка година те отчитат близо 70% от общия стокооборот на РПК „Тракия“ Димитровград. Зареждането на кооперативните обекти става чрез регионалното дружество ”Тракия КООП” АД гр. Хасково и фирмите, които изпълняват национални и регионални доставки. Кооперацията разполага със собствен склад, в който влизат всички закупени стоки – хранителни, захарни, промишлени, със собствен транспорт същите се извозват до търговските обекти по график. Това дава възможност за по-добър контрол. През месец декември 2017 година от кооперацията са закупиха нов товарен микробус.
Планът за стокооборота по линия на единния кооперативен пазар (ЕКП) е изпълнен, но винаги има какво да се желае като увеличаване относителния дял на продуктите, които се доставят чрез ЕКП и най-вече на тези с марката КООП, на стоките, които се произвеждат в кооперативните предприятия на ЦКС като минерална вода, чай и други, както и стоките от водещите европейски кооперативни организации.
Социална политика
Кооперацията провежда активна социална политика. Направени са дарения на детски градини, училища, на болни и крайно нуждаещи се член-кооператори. „С гордост мога да кажа, че сме желан партньор от всички доставчици. Доказателство за това е сертификатът ”Коректна фирма”, който кооперацията получи за 2015, 2016, 2017 и 2018 година от изследователски център на клиентски мнения. Години наред сме и сред първите 50 кооперации в системата на ЦКС.“, споделя г-жа Делка Тонева, председател на кооперацията.
Задачите, които си поставя кооперацията за 2018 г. са насочени към:
- Увеличаване обема на стоките с марката КООП и постигане на поне 5% ръст на стокооборота в основната стопанска дейност „Търговия на дребно”.
- Инвестиции за модернизиране и поддържане на материалната база.
- Прием на нови член-кооператори, като приоритет ще продължава да бъдат младите хора до 35 години.
- Подобряване на възрастовата и образователна структора на наетите работници и на служителите в кооперацията.
Дирекция „КООП медии и реклама“ по материали на РПК „Тракия“, гр. Димитровград


